9 района ще формират новата туристическа карта на България


 Информационен бюлетин на Министерство по Туризма 
бр. 3/ 2015  

България се разделя на 9 туристически района - Бургаско Черноморие, Варненско Черноморие, Район София, Район Рила-Пирин, Район Родопи, Район Тракия, Район Долина на розите, Район Стара Планина и Район Дунав.

Това предвижда Концепцията за туристическо райониране на България, разработена съгласно Закона за туризма и приета на Оперативно заседание на Министерския съвет, проведено на 14 януари 2015 г., по предложение на министъра на туризма Николина Ангелкова.

Представената в Концепцията схема на туристическо райониране покрива цялата територия на страната, а общините са най-малкия териториален модул, използван за очертаване границите на районите. Обособените 9 туристически района, са достатъчно големи, за да бъдат ясно разпознаваеми на туристическата карта и достатъчно малки, за да бъдат управлявани ефективно. По отношение на рекламата в чужбина, районите Северно и Южно Черноморие, които осигуряват съществен приход в БВП, се предвижда да се рекламират заедно като един район „Българско Черноморие”.

При очертаването на районите са взети предвид важни принципи и изисквания като:

• Атрактивност - наличие на значими атракции и възможност за създаване на комплексен туристически продукт;

• Инфраструктурна обезпеченост;

• Хомогенност - сходство на природните и социално-икономическите условия, ресурсния потенциал, продуктовата структура, както и регионална идентичност;

• Териториална цялостност (компактност) - не се допуска териториална разпокъсаност на района и/или припокриване с други райони (една община може да попада само в един район);

• Толерантност – стремеж по възможност да се запази териториалната цялостност на съществуващите регионални сдружения и други доброволни формирования между общини, когато не се влиза в противоречие с горните критерии.

Предложената схема на туристическо райониране се основава на:

- Съобразяване с теоретичните и методическите принципи на туристическото райониране;

- Задълбочен анализ на досегашните районирания в България от началото на 60-те години досега;

- Анализ на опита на други страни в туристическото райониране;

- Отчитане на „естествено” формиралите се у нас териториални туристически образувания през последните години – регионални туристически сдружения и групи от общини за изпълнение на проекти за развитие на регионални туристически продукти и маркетинг на дестинациите по ОП „Регионално развитие“ 2007-2013 г.

За всеки туристически район е предложена основна и разширена специализация. Основната специализация е комбинация от два вида туризъм, които в съчетание
определят уникалността на райо ните. Разширената специализация включва освен основните и до 4 допълващи вида туризъм. Важно е да се подчертае разликата между туристическа специализация (в смисъл на продукти, които са най-развити или с най-голям потенциал за развитие) и брандирането („намерената” идентичност при представянето на района). Предлаганата основна специализация не предопределя бъдещото брандиране на туристическите райони, но е полезна отправна точка при бъдещото разработване на регионалните маркетингови и брандинг стратегии.

Концепцията дава възможност на всеки от деветте района да се раздели на подрайони. В допълнение, съгласно Закона за туризма, в териториалния обхват на районите следва да се създадат организации за управление на туристическите райони (ОУТР). В тази връзка, в Концепцията са предложени такива центрове да бъдат градовете – София, Благоевград, Пловдив, Велико Търново, Русе, Варна, Бургас, Смолян и Казанлък. Те са подбрани така, че да отговарят едновременно на няколко критерия: транспортна достъпност, достатъчно високо ниво на реално туристическо развитие и възможност за административно взаимодействие.

Очакваните за Министерството на туризма ползи от създаването на туристическите райони и организациите за тяхното управление включват:

• Запълване на съществуващата липса в маркетинга и управлението на дестинациите между местното ниво (община) и националното ниво (Министерството на туризма);

• Обединение на ресурсите и съгласувани действия - чрез регионално взаимодействие и допълване при формирането на продукта;

• Регионализация на националния маркетинг - България да се рекламира като хомогенно цяло и чрез спецификата на всеки от туристическите райони;

• По-ефективно достигане до потенциалните пазари, особено далечните - чрез представяне на достатъчно големи по обхват райони, които са разпознаваеми на картата и са познати не само на българите, но и на чужденците;

• Възможности за подкрепа от държавата за туристическите райони


9 - те района


1. Район Дунав


    
Основната специализация на район Дунав е културен и круизен туриъм. Той обхваща най-голяма територия и има най-много общини – 67. Негов център е Русе, а останалите областните градове в рамките му са Видин, Плевен, Русе, Разград, Търговище и Силистра. Район Дунав е с най-нисък процент реализирани нощувки и с най-ниски приходи от тях, заедно с район Розова долина. При рекламирането му ще се акцентира върху популяризирането на културно-исторически туризъм, речен круизен туризъм, приключенски и екотуризъм, градски развлекателен и шопинг туризъм, винен и кулинарен туризъм и религиозен и поклоннически туризъм.


2. Район Стара Планина



Планинският и културният туризъм са основните видове туризъм за Район Стара планина, чиито център е Велико Търново. Другите видове туризъм, които ще развива регионът са планински пешеходен и рекреативен туризъм; културно-исторически, фестивален и творчески туризъм; приключенски и екотуризъм; селски туризъм; религиозен и поклоннически туризъм и планински ски туризъм. Районът се нарежда на трето място по брой общини (32 броя) и на второ по територия, заедно с район Тракия. В очертанията му попадат областните гра-
дове Враца, Ловеч, Габрово и Велико Търново.


3. Варненско черноморие



В територията на района попадат само областните градове Шумен и Варна, като морската ни столица ще играе ролята и на център на района. Броят на общините в зоната е 25. По брой легла и приходи от нощувки обаче, районът се нарежда на второ място, веднага след Бургаското Черноморие. Естествено основните видове туризъм са морски и спортен туризъм, като подвидове са морски рекреативен туризъм; спортен туризъм; културно-исторически и
фестивален туризъм; делови (MICE), здравен (всички видове) и екотуризъм.



4. Бургаско черноморие



Районът е с най-малко общини на територията си – общо 13, и един областен град – Бургас, който ще бъде и негов център. Той е на предпоследно място по територия и население, но на първо място по леглова база, нощувки и приходи от нощув-ки. Основната специализация на района е същата, като на Варненско Черноморие, като има разлика в подспециализациите, както следва: морски рекреативен туризъм; всички видове културен туризъм; приключенски и екотуризъм; здравен туризъм (всички видове); селски; религиозен и поклоннически туризъм.



5. Район Тракия



Пловдив ще бъде център на един от най-големите туристически райони. Той е на второ място по брой на общините в него (35), територия и население, и на предпоследно място по леглова база, нощувки и приходи от нощувки. В границите на този район попадат областните градове Пазарджик, Пловдив, Хасково, Стара Загора и Ямбол. Акцент при про-мотирането ще бъде поставен върху културния и винения туризъм. Всички видове делови туризъм;
градски развлекателен и шопинг туризъм, здравен туризъм, приключенски и екотуризъм са подспециализациите на район Тракия.



6. Район Долина на розите (Розова долина)



За център е избран гр. Казанлък. На територията на района попада един областен град – Сливен и 19 общини. Розова долина е най-малкият по територия район, който е на последно място по население, легла, нощувки и приходи от нощувки. Основно ще бъдат популяризирани здравен и културен туризъм, като подспециализациите са балнео, СПА и уелнес туризъм; културно - исторически и фестивален туризъм; приключенски и еко туризъм; планински пешеходен и рекреативен туризъм и винен туризъм.



7. Район Родопи



Планинският и селският туризъм ще са отличителни за най-южния туристически район на територията на страната. Като подспециализации ще се развиват планински туризъм (всички видове – ски, пешеходен, рекреативен); селски туризъм; балнеотуризъм, СПА и уелнес туризъм; приключенски и екотуризъм и религиозен и поклонниче-ски туризъм. Областните градове са два – Смолян и Кърджали, като първият е и център на района. Общините в Родопи са 27, което го нарежда на 4-то място по този показател сред районите. На същата позиция е и по легла и нощувки.



8. Район Рила - Пирин




Макар и на предпоследно място от всички райони по население, Рила-Пирин е на трето място по брой легла и на трето място (заедно със София) по нощувки. Благоевград ще е негов център, а общините са общо 23. Планински и религиозен туризъмса основната специализация на района, а подспециализации са планински туризъм (всички видове – ски, пешеходен, рекреативен); религиозен и поклоннически туризъм; приключенски и екотуризъм; балнеотуризъм, СПА и уелнес туризъм; културно - исторически и фестивален и винен туризъм.



9. Район София



Делови и културен туризъм е основната комбинация от видове туризъм за район София, в който попадат освен столицата и областните градове Перник и Кюстендил. Допълнително ще се развиват делови туризъм (MICE); културен туризъм (всички видове); планински туризъм; религиозен и поклоннически туризъм и приключенски и екотуризъм. Естествено това е районът с най-много население, а по приходи се нарежда на трето място след двата Черноморски района. В очертанията на район София има точно толкова общини, колкото и район Рила – Пирин – 23 броя.

Няма коментари: